25 Απριλίου 2014

Γκάμπριελ Γκαρσία Μάρκες Και Ζοζέ Σαραμάγκου - Αληθινή Μαρτυρία του Ηλία Κουτσούκου

Το 1999 στη 1η του Γενάρη πετάξαμε μ ένα παλιό σαραβαλιασμένο Αντόνοφ απ την Αβάνα στο Σαντιάγκο ντι Κούμπα -που ήταν η πρώτη πρωτεύουσα του νησιού -και το βράδυ θα μιλούσε ο Φιντέλ σε μια μικρή πλατεία με το θέμα ’40 χρόνια επανάσταση,40 χρόνια εμπάργκο’.
 
Πιάσαμε θέσεις από νωρίς-αφού περάσαμε από εξονυχιστικό έλεγχο κάμερες και μικρόφωνα.
 
Μέτρησα 27 συνεργεία τηλεόρασης απ όλο τον κόσμο αλλά φρόντισα να έχω την καλύτερη θέση,τριάντα περίπου μέτρα από εκεί που θα μιλούσε ο Φιντέλ και μπροστά μου στα δέκα μέτρα καθόταν ο Γκάμπριελ Γκαρσία Μάρκες κι ο Ζοζέ Σαραμάγκου.
 
΄Ημουν μεθυσμένος μέσα σ αυτή την βραδινή ατμόσφαιρα ανάμεσα σε προσωπικότητες, στρατιωτικούς, καλεσμένους αξιωματούχους και δημοσιογράφους, δίπλα μου ήταν ένας ΄Αγγλος κουμουνιστής, άκουσουν-άκουσον, ο Στηβ Γουήλκινσον ο οποίος μου μετέφραζε απ τα ισπανικά το λόγο του Φιντέλ που ευτυχώς κράτησε μόνο μια ώρα…
 
Μόλις τελείωσε ο Φιντέλ κι ανακρούστηκε ο εθνικός ύμνος, οι δημοσιογράφοι άρχισαν να φωνάζουν ‘Γκάμπο, Γκάμπο’ στον Μάρκες που χαμογελούσε κι εγώ φώναξα δυνατά στα αγγλικά ‘εδώ θα μείνουμε 100 χρόνια στη μοναξιά μας αν δεν μας μιλήσεις…’
 
Γύρισε προς το μέρος μας και ήρθε μαζί με τον Σαραμάγκου, δεν θυμάμαι γιατί είχαν πέσει κάπου τριάντα δημοσιογράφοι πάνω μου αλλά ο οπερατέρ μου που ήταν πανύψηλος μπόρεσε και πήρε το κεφάλι του και τη δήλωση του κι εγώ είχα μείνει ενεός που έσφιξα το χέρι του τεράστιου αυτού συγγραφέα, μαγεμένος μέχρι που ο οπερατέρ μου είπε ‘εντάξει τα καταφέραμε...’
 
Όταν γύρισα στην πατρίδα δεν θέλαν να παίξουν το ντοκιμαντέρ για 7 μήνες και τελικά μετά από ένα σωρό παρακάλια το έπαιξαν στις 1.30 νύχτα και μόνο ο Φώτης Γεωργιάδης ο Πρόεδρος του Ελληνοκουβανικού Συνδέσμου Θεσσαλονίκης, τόβαζε για χρόνια να παίζει σε μια οθόνη στο φεστιβάλ της ΚΝΕ.
 
Σκασίλα μου, εγώ έσφιξα το χέρι του Γκάμπριελ Γκαρσία Μάρκες και του Ζοζέ Σαραμάγκου και μίλησα μαζί τους με τρεμουλιαστά αγγλικά κι αυτοί χαμογελούσαν…

Ηλίας Κουτσούκος
Δημοσιευμένο στις 18/04/2014  στην http://bibliotheque.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου